Bra kost för ungdomligt yttre

Bra kost för ungdomligt yttre

De flest av oss vill känna oss yngre och få ett mer ungdomligt utseende. Många skönhetsbesvär börjar träda fram efter 35 års ålder, då kroppen börjar producera allt mindre kollagen. Det gör att huden förlorar sin fasthet och gradvis börjar bli rynkig och hängig. Istället för att använda sig av dyrt smink, kosttillskott eller kirurgiska ingrepp får du här några tips på betydligt enklare åtgärder.

Benbuljong

Benbuljong är kanske ingenting man vanligtvis äter men den är full av kollagen. Det är därför ett utmärkt sätt att få tillbaka lite av det förlorade kollagenet i hyn och få rynkorna att försvinna.

Grönsaker

Grönsaker med mörka blad såsom kål och spenat innehåller antioxidanter som skyddar huden mot skador. Röda grönsaker som till exempel tomater, rödbetor och röd paprika är fullpackade med lykopen, som ökar produktionen av kollagen och skyddar huden mot skador av solexponering. Apelsiner, morötter och sötpotatis innehåller mycket A-vitamin, vilket återställer kollagenet i kroppen.

Fisk och magert kött

Omega-3-rika fiskar såsom makrill, tonfisk och lax, liksom magert kött (som också innehåller mycket omega-3) skyddar det fettmembran som finns runt hudcellerna. Det gör att din hy ser mer ungomdlig ut.

Bär

Jordgubbar, blåbär, hallon och andra bär innehåller mycket antioxidanter, vilka både ökar produktionen av kollagen och samtidigt skyddar din hy mot skador.

Vitlök

Vitlök innehåller liponsyra och taurin, vilka är två ämnen som hjälper till att återuppbygga skadat kollagen. Vitlöken innehåller dessutom svavel, vilket även det ökar kollagenproduktionen.

Nästa gång du känner att du skulle behöva ge din hy ett ansiktslyft, bör du istället avnjuta en skål benbuljong och äta lite bär och grönsaker. Det finns gott om livsmedel som gör gott för din hy och får den att se ungdomlig och vacker ut. Genom att äta mer av ovanstående livsmedel har du kommit en bra bit på vägen.