Bra näring för huden

Bra näring för huden

Din hy är på många sätt en reflektion av hur du mår på insidan. Förutom din livsstil och dina genetiska förutsättningar, är de livsmedel du stoppar i dig avgörande för din hys hälsa. Genom att äta rätt livsmedel kommer du inte bara förbättra ditt utseende, utan motverka inflammationer och andra hudrelaterade problem. De flesta använder produkter med en massa kemikalier för att behandla huden, men tar inte tag i det bakomliggande problemet. De bästa skönhetsknepen ligger i den mat du stoppar i dig. Om du ser till att regelbundet äta mat som innehåller dessa näringsämnen, kommer du att få en vacker och glänsande hy.

C-vitamin

C-vitamin är liksom E-vitamin en kraftfull antioxidant. Den hjälper bland annat till att minska risken för cancer och bidrar till bildandet av kollagen, vilket är ett viktigt protein som gör din hud smidig.

Selen

Selen är ännu en kraftfull antioxidant, och är en mineral som används till att bibehålla hudens fasthet och elasticitet. Selen motverkar också akne och hudcancer. Den underlättar dessutom upptaget av E-vitamin och förstärker den antioxiderande effekt som E-vitaminet har.

E-vitamin

E-vitamin är en av de viktigaste vitaminerna för en god hudhälsa. När den kombineras med A-vitamin, är den extra effektiv för att motverka olika typer av hudcancer. E-vitaminets antioxiderande egenskaper hjälper till att förhindra ålderstecken såsom rynkor i huden.

Omega-3-fetter

Omega-3-fetter ser till att hålla huden smidig och skyddar också mot rynkbildning. Denna nyttiga fettsyra reparerar också huden samt fuktar den.

A-vitamin och betakaroten

A-vitamin är viktig för hudens återuppbyggnad och underhåll. Om din hy är torr eller fjällig, är det tecken på att du kan lida av ett underskott av A-vitamin. Betakaroten är en antioxidant som främst förekommer i färgade livsmedel. Den hjälper till att minska skador på huden orsakade av till exempel solexponering och rökning.